Occidentul urlă: ”Trebuie să ieftinim produsele și să încurajăm consumul ca să trecem mai ușor peste criză!”. Cumpărați, oameni buni! Cumpărați! Faceți abstracție de cercul vicios al acestui îndemn și goliți magazinele! Românii o fac cu succes, chiar și fără să li se ieftinească în mod evident prea multe lucruri: în zilele dinaintea Revelionului prin supermarketuri nu puteai trece cu căruciorul decât dacă te gândeai că te dai în mașinuțele acelea care se ciocnesc.
Englezii însă, par mai ”norocoși”. Nu fiindcă lira sterlină a ajuns la cel mai de jos prag din ultimii țâșpe ani – aproape că-și confundă cursul cu cel al euroiului – ci fiindcă… berea a devenit atât de ietfină încât probabil va ajunge să fie livrată și bebelușilor, din piepturile mamelor – desigur, cele care nu sunt bete pe străzile din Ibiza. O halbă (citeste pint) de bere britanică, vândută într-un cunoscut lanț de pub-uri, a ajuns să coste 99 p. Pence. 99 de penișori. Un preț pe care-l mai putea întâlni acum, hăt, 19 ani! Și asta nu e totul: patronii au declarat că vor mai exista promoții la vinuri, spirtoase și chiar câteva feluri de mâncare, ce vor costa doar 2.99. OK, să ne-nțelegem: 2.99 lire pentru un fel de mâncare în Insulă este echivalentul chilipirului culinar. Acum 13 ani, când le-am călcat pub-urile vreme de o lună, la prețul ăsta luai o bere bună. ”Sperăm că aceste oferte vor aduce din ce în ce mai mulți oameni în barurile Wetherspoon. E criză, lumea are grijă din ce în ce mai mare de propriile buzunare așa că trebuie să ne adaptăm!”, a spus John Hutson, director executiv al rețelei. ”Promoțiile durează pe termen nedeterminat”.
Nu știu dacă asta înseamnă că trebuie să ne așteptăm la o scădere a prețului șaormei sau a țuicii. Până la ”palparea” acestor eventuale măsuri luate pe plaiuri dâmbovițene, să ne bucurăm că Petrom scumpește carburantul la început de 2009, după ce tocmai îl ieftinise. E ca și cum te dai în montaigne rousse, cu diferența că suișurile sunt (mult) mai multe decât linele pante. Ca să nu ne zguduim prea tare, desigur!