Nu merg cu metroul prea des. Am făcut-o ani de zile, pe vremea când mamele din lumea-ntreagă îşi găseau ecoul prin vagoanele (pe atunci) galbene din subterane. Uneori însă, când aglomeraţia din trafic sau pur şi simplu căutarea unui loc de parcare prin Victoriei mă înfrâng, apelez la metrou. Şi de fiecare dată îmi spun că nu o voi mai face.
În condiţiile în care străzile Bucureştiului au ajuns jungle tropicale în care nici măcar mersul cu liana nu mai funcţionează cum trebuie, metroul ar trebui să preia o bună parte din angoasele oamenilor de rând care merg zi de zi la muncă. Merge repede, nu stă la semafoare, străbate Bucureştiul dintr-un capăt în altul în jumătate de oră. Asta în principiu. Cum România e ţara în care principiile nu se mai respectă de mult, lucrurile stau cu totul altfel.
Nesimţirea liderilor Metrorex e o stare de spirit care bântuie adâncurile Capitalei. Nu este admisibil ca, la ore de vârf, garniturile să sosească la aproape 10 minute distanţă, uneori chiar la un sfert de oră. Înghesuiala din metrourile orei 18.00 concurează cu imaginile unui genocid. În orice oraş civilizat al Europei, dimineaţa şi seara, mai ales pe tronsoanele aglomerate, metroul vine la maxim două minute, aşa încât lumea nu are parte de transpiraţie, duhori, atenţie maximă la buzunare, nervi, timp pierdut aiurea, peroane arhipline, scări de acces luate cu asalt de puhoaie de oameni, ş.a.m.d.
Habar n-am cine e Gabriel Mocanu, liderul Metrorex. Habar n-am ce strategii de dezvoltare şi alte căcaturi au aceşti aşa-zişi conducători ai transporturilor din România, ţara cu mai puţini kilometri de autostradă ca Botswana. Mie mi-e clar un singur lucru: nu există nici măcar un minim de respect pentru cetăţean din partea lor. În definitiv, ei nu umblă cu metroul, motiv suficient pentru a-i durea în tronson. Metroul participă din plin, în mod eficient, la ruinarea cotidiană a infrastructurii bucureştene. Dacă aş avea condiţii civilizate de mers prin subteran aş lăsa aproape zilnic maşina în parcare. Aşa însă, prefer să stau în trafic, să ascult muzică şi să-mi miros proprii brăduleţi. E mai comod şi mai sănătos.
P.S. Un alt exemplu de lipsă de respect, printre multe altele: în garniturile noi de metrou, în perimetrul pătrat de la fiecare intrare nu există nici măcar o bară de care să te ţii. Ori te salvează aglomeraţia şi n-ai unde să cazi, având parte de efectul de solidaritate a maselor, ori te agăţi cu disperare de tavan sau de cine ştie ce muchie ieşită “din construcţie”. Vorba lui ăsta micu’… muriţi în beznă, băi metrorecşilor!
Corwin
December 4, 2008Ma ia gura pe dinainte dar nu sunt de acord cu tine. Este vorba de transport in comun care nu este profitabil prin definitie asa ca nu o sa aiba niciodata conditii de lux (braduti si muzica :)). Este absolut normal intr-un oras ingramadit cu peste 4 milioane de locuitori sa nu fie gol un metroul la ora de varf. In plus uitam ca s-au schimbat garniturile, se vor moderniza in totalitate si probabil ca se vor inmulti in ciuda faptului ca un guvern oarecare (nu dam nume) a incheiat unul dintre cele mai paguboase contracte de mentenanta posibile. Daca am fi avut niste conducatori inteligenti acum garniturile noi de metrou ar fi fost alaturi de cele vechi si nu am fi asteptat atat de mult dupa fiecare metrou.
Nu apar cu orice pret metroul dar pana nu o sa avem o autoritate metropolitana de transport condusa de un manager adevarat (genul BKV-ului din Budapesta, sa zicem) care sa coordoneze diverse mijloace de transport si toate resursele pentru transportul public nu putem sa avem pretentii. In plus ar fi frumos sa avem si calatori civilizati care-si platesc transportul, controlori la fiecare pas, mijloace de transport care nu sunt vandalizate, etc.
Eu am ramas uimit de metroul de la Kiev care soseste la 30-50 de secunde in orele de varf si este la fel de aglomerat ca al nostru la 10 minute. Deci s-ar putea sa avem metrou care vine la fiecare 1-2 minute (cum apare de multe ori metroul la Unirii dimineata, de exemplu) si sa fie la fel de aglomerat…
Oricum, de fapt ce vroiam eu sa zic… e ca nu e frumos sa bagam in oala oamenii care muncesc sa care milioane de oameni zilnic pentru tampeniile facute de ministrii. Pentru ca tot aia ne-au facut zero kilometrii de autostrada, ne-au facut praf si metroul… 🙁
Eddie
December 4, 2008Pai, Corwin, prin ce spui, nu faci decit sa ma aprobi. 🙂
Nu avem “inca”, “un guvern oarecare”, “pina sa avem”…
Ce ne-a impiedicat ca in 19 ani sa avem toate astea? Nimic.
Postul asta nu loveste in lucratorii de la metrou. Ei n-au nici o vina. Ci in sefii din Ministerul Transporturilor.
Si, crede-ma, nu e normal sa-ti vina metroul la 10 minute, indiferent ca sint 1, 4 sau 25 de milioane de locuitori in oras. Ca sef al metroului trebuie sa faci ceva sa nu se mai intimple asta, de la scumpirea biletului la administrarea mult mai buna a “traficului”.
Nu vreau braduti si muzica in metrou (desi se poate si asta). Vreau conditii civilizate de mers cu el. Care, crede-ma, acum 20 de ani existau.
Corwin
December 4, 2008Eu tot zic ca fiecare popor isi merita guvernantii. Fiind un popor majoritar format din oameni carora nu le pasa de absolut nimic am tot avut guverne total nepasatoare. Putem sa extindem ideea si la administratia locala.
Beleaua e ca solutiile nu pot fi aplicate punctual. Poate Metroul sa fie condus (nu e cazul) de cel mai competent manager de pe planeta. Daca lui ii sunt impuse contracte paguboase si daca metrourile lui nu sunt coordonate cu transportul de suprafata si cu masuri de la primarie totul este in zadar. Si cred ca la noi nu se misca nimic decat foarte greu pentru ca orice incercare de a imbunatatii ceva se loveste de indolenta celorlalti…
Si acum 20 de ani nu eram atat de multi in Bucuresti… In plus conditiile nu erau civilizate. Sa arunci o privire pe albumul lui Andrei Pandele cu poze din anii ’70-’80 sa vezi cum erau oameni care mergeau agatati de autobuze si tramvaie…
Eddie
December 4, 2008am vazut albumul lui Pandele (ambele), l-am si promovat. nu vorbeam de transportul la suprafata de atunci ci de metrou. crede-ma ca am mers mult cu metroul pe vremea aia. e drept, conditiile nu se compara – eram mult mai… putini.
un manager e pus intr-o functie de conducere nu ca sa fie o papusa de paie ci ca sa faca ceva. altfel…
Corwin
December 5, 2008Chiar ma intrebam… Poate tu ai idei mai bune… Ce naiba poate sa faca un locuitor al Bucurestiului sa vada imbunatatiri in orasul lui? Metodele normale nu functioneaza 🙂 Sunt sigur ca multi am incercat cu vot, propunere de solutii (am scris pe tema asta de mi s-a acrit), comportament civilizat, critica, etc. Trebuie oare sa-i punem la zid? 🙂
Cavalary
December 5, 2008Pe post de jumatate plina a paharului, macar nu-i cum se vedea in filmuletele alea din China sau Singapore sau de unde erau, cu angajati care sa impinga lumea ca sa poata incapea in metrou la orele de varf.
Oricum ar fi, problema principala e ca suntem prea multi. Oriunde. Punct.
Cat despre ce poate face un om. Asa singur de nebun, nu prea multe. Dar 2000 de oameni care ies in strada si-si striga nemultumirile vor atrage atentia (iar daca isi mai varsa din ele si pe niste geamuri de la primarie si/sau spinarile unor politisti atunci vor atrage si mai multa), in timp ce 2 milioane care mormaie pe la colturi n-o sa fie luati in seama de nimeni (decat eventual la urmatoarea campanie, si asta doar daca se duc la vot).
Plomba
December 8, 2008Eddy nu e relevanta parerea ta care mergi odata pe an cu metroul. Eu am mers aprox 10 luni cu metroul la munca (pentru ca dura 35 min fata de 1,5 ore cu masina) si nu am avut probleme. Veneau la aprox 3 min distanta.
E adevarat ca am mers pe tronsonul Dristor Obor … si acolo vin mai rar. Cred ca aproape la 10 min la ora care spuneai tu. Plus ca erau vagoane vechi pictate artistic. Hmm cred ca trebuie sa te muti 😀 sau sa mai stranga M bani sa mai cumpere Bombardiere sa puna si pe tronsonul respectiv.
Daca am legatura rezonabila cu Metroul imi las cu placere masina acasa (chiar daca e aproape noua 😀 ) Acum de sarbatori cu atat mai mult.
Bafta.
Eddie
December 8, 2008Bai Plomba, poate nu e relevant, dar de diecare data patesc la fel. Ia vino tu pe tronsonul Victoriei – Dristor, la 6 seara. Sa vezi ce relevant va fi! 🙂
brindus27
January 6, 2009parerea mea este ca ar trebui sa ne multumim cu ce este in momentul de fata si sa ne asteptam la timpuri mai grele, odata cu criza pus fiind sub semnul intrebarii si acordarea salariului ce sa mai vorbim de micsorarea timpului dintre garnituri, trenuri noi, km in plus construiti s a m d.
Eddie
January 7, 2009nu putem da vina pe criza pentru fiecare lucru care ni se intimpla. plus ca treaba cu metroul nu dureaza de 3 luni. sigur ca opinia mea e un pic radicala aici, dar voit am facut-o asa, pentru a scoate la vedere esentialul.