Zapând pe siturile video am dat peste un fragment cel puţin interesant al unui interviu dat de David Lynch. Făcând abstracţie de faptul că materialul respectiv este sarcastic la adresa iPhone-ului, mesajul lui Lynch este semnificativ şi aduce o întrebare reală: ce impact are prezenţa aproape ubicuitară a video-ului pe mobile asupra comunicării de astăzi?De-a lungul istoriei, fiecare tehnologie nou aparuta a fost vazuta drept un ‘killer’ pentru cea existenta la acel moment. Timpul a dovedit insa ca, dupa ce furia lansarii si efervescenta adoptiei au trecut, tehnologiile ‘vechi’ au supravietuit tocmai datorita acelor functii ale lor care nu au putut fi inlocuite. Asa cum televiziunea nu a marcat sfarsitul cinematografiei si cum internetul nu va insemna sfarsitul presei scrise iar emailul nu a inlocuit faxul si scrisorile, asa nici video-ul pe mobil nu va inlocui televiziunea, si cu atat mai putin cinematograful. Maestre Lunch, suntem de acord!
Comunicarea, intr-adevar, se schimba. Presa scrisa si audiovizualul capteaza o atentie diferita fata de acum doua decenii la nivelul audientei lor. O stire dintr-un ziar este disecata, comentata, aprobata si in acelasi timp diseminata pe web atingand o audienta mult mai mare decat ziarul in sine, fie si trecut din mana in mana. O stire sau o emisiune TV au aceeasi soarta, multumita YouTube si siturilor similare. Presa va mai functiona o buna vreme de acum incolo dupa modelul ‘broadcast’: furnizorul de stiri si continut transmite dintr-un singur punct si simultan catre cititori, ascultatori sau telespectatori. Din ce in ce mai mult insa la destinatari informatia este cel mai adesea multiplicata (“good old copy/paste”) si eventual comentata.
Odata cu aparitia primelor aplicatii peer-to-peer (gen BearShare, Gnutella, Napster) continutul a inceput sa circule cu o viteza ametitoare la periferia zonei de acoperire a broadcasterilor si s-a nascut ceea ce mult mai tarziu a fost denumit “Web 2.0“. Intre timp s-a infiripat un nou flux care o vreme a circulat tot la periferia retelei, si pe care ‘broadcasterii’ traditionali incearca acum sa il capteze: continutul generat si diseminat tocmai de catre ‘audienta’ traditionala a lor. In acest punct impactul camerelor care intra in dotarea telefoanelor mobile, si care au intrecut deja ca numar aparatele foto si camerele video “traditionale”, este intr-adevar important.Este video-ul mobil o amenintare pentru cinematograf si televiziune? Daca ar fi asa, de ce LCD-urile si plasmele se cumpara frenetic? De ce diagonalele lor cresc de la an la an, de ce sistemele stereo au fost de mult inlocuite de sistemele Surround 5.1, care acum sunt “maturate” de sistemele Logic 7.1? Si, la urma urmei – de ce ecranele telefoanelor cresc de la an la an?
Sursa: Rring