Despre Elisabeta Bathory, cărţile de istorie şi legendele site-urilor wikipedice ne-au învăţat că a fost una dintre cele mai crude femei ale tuturor timpurilor. Ea nu a rămas în memorie atât ca o mare conducătoare ci mai ales ca o ucigaşă în serie care hăcuia virginele pentru a se îmbăia în sângele lor. Motivul era simplu: femeia avea o păsărică (la cap) care îi şoptea că trecerea timpului o scofâlceşte atât de tare încât unica soluţie e să folosească globulele roşii ale bietelor fecioare pe post de cremă de noapte. Desigur, Elisabeta mai avea o păsărică (ceva mai jos) despre care aceleaşi legende spun că ar fi fost atât de flâmândă încât devora bărbaţi şi femei pe bandă rulantă.
Despre July Delpy, istoria (recentă a) cinematografiei spune că e o actriţă, scenaristă, regizoare şi producătoare franceză aflată la al cincilea film în care centrează şi dă cu capul. The Countess este povestea Elisabetei Bathory văzută de Julie Delpy din toate aceste unghiuri, PLUS cel de compozitoare. Privind cv-ul ei, aproape că-ţi vine să-i plângi de milă lui Sergiu Nicolaescu. Văzându-i filmele… te linişteşti: ”comisarul” e încă safe. Problema cu această Contesă cinematografică este că Delpy (care nu e o actriţă rea, ba dimpotrivă) nu s-a hotărât de la bun început în ce lumină vrea să o pună pe Bathory. Mai degrabă regizoarea vrea să o absoalvă pe aceasta de imaginea crudă, punând întreaga ei existenţă pe seama unei iubiri profunde pentru Istvan Thurzo, fiul unui nobil pe care l-a refuzat ca bărbat după moartea soţului ei. Rezultă o contesă cu o răutate aparentă, care se zbate între amorul neîmplinit şi dorinţa de a rămâne veşnic tânără, motiv pentru care, aproape scuzabil în versiunea lui Delpy, îşi pune supuşii să-i aducă victimele pe care le stoarce de sânge.
The Countess nu e nici pe departe o ecranizare istorică de proporţii. Dacă şi-ar fi pus mintea şi ar fi avut banii lui Delpy, Nicolaescu ar fi făcut-o din trei strigări şi ar fi făcut-o mai bine. E doar un film despre Elisabeta Bathory, varianta soft, pe care nu-ţi prea vine să-l digeri, atâta vreme cât e destul de dezlânat şi confuz. E un film în care o vei regăsi pe Anamaria Marinca, actriţa din 4-3-2 care (bravo ei!) devine din ce în ce mai ofertată de producătorii occidentali. Marinca face rolul secundar al misterioasei vrăjitoare lesbiene Anna Darvulia, o femeie despre care se cunosc puţine lucruri, principalul fiind că a fost o vreme cea mai bună prietenă a contesei. O contesă prin mâna căreia au trecut nu mai puţin de 650 de victime. Consemnate de ea însăşi.
The Countess. 2009. 98 min. Regia şi scenariul: Julie Delpy. Cu: Julie Delpy, Anamaria Marinca.
Trailer: