“Woman is the nigger of the world”, spunea cândva John Lennon, gândindu-se probabil că nevastă-sa e suficient de galbenă cât să nu intre în categoria “femei”. Nu de la Lennon încoace, ci de când filosofii greci au renunţat să mai fie pederaşti, femeilor li se întâmplă să sufere tot felul de lucruri nasoale. Între acestea, cu rang de campion, se numără violul.
Într-o Transilvanie idilică peisagistic, foarte maghiarizată şi rurală, o femeie este violată de doi netrebnici. Din actul păcătos rezultă un băiat pe care, timp de 11 ani, femeia îl creşte împreună cu bărbatul ei, care nu ştie că feciorul nu e al lui. Până într-o zi când, apăsată de povara minciunii, Katalin Varga se destăinuie surorii ei după care, evident, află tot satul. Bărbatul o goneşte de-acasă, cu tot cu copil, iar Katalin pleacă într-o căruţă şubredă în căutarea răzbunării. Pe care şi-o va găsi, incomplet şi tragic.
Filmul reprezintă debutul britanicului Peter Strickland într-un proiect produs de cuplul Oana şi Tudor Giurgiu, cu distribuţie majoritară maghiară şi cu o actriţă – Hilda Peter – aflată şi ea la primul rol important din carieră. Hilda îşi construieşte personajul cu migală, împrumutând frânturi din tragismul Vitoriei Lipan, şi impregnează atmosfera filmului cu un surâs de piatră în spatele căruia lasă voit să se întrevadă dimensiunile dramei care delimitează nu doar viaţa ei ci şi pe cea a copilului bastard şi nelămurit care o urmează cu naivitate. E un rol greu, pe care Hilda Peter îl scoate la lumină cu brio, lăsându-ţi totuşi impresia că ar fi fost de dorit să-l exploateze mai mult. Asta dacă ar fi avut timp, fiindcă filmul e scurt şi intens, ca o furtună de vară care lasă în urmă victime colaterale.
Ar mai fi de remarcat atmosfera de peliculă horror, întreţinută de muzica apăsătoare pe fundalul unor peisaje excelent exploatate, care ies din zona “băi, ce ţară frumoasă avem!” şi intră în cea cu “băi, ce ţară bună de filmat ne-a lăsat Dumnezeu!”. Un film care “rămâne”.
Katalin Varga. 2009. 82 min. Regia şi scenariul: Peter Strickland. Cu: Hilda Peter, Roberto Giacomello.
Trailer: